مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

آشنایی با بیماری آنتراکنوز انار

آشنایی با بیماری آنتراکنوز انار

بیماری آنتراکنوز انار (Anthracnose)، نوعی بیماری قارچی است که توسط گونه‌های مختلف قارچ کلتوتریکوم (Colletotrichum) ایجاد می‌شود.

بیماری آنتراکنوز انار

این بیماری آنتراکنوز بر روی طیف وسیعی از محصولات کشاورزی ایجاد آلودگی می نماید. بیماری گیاهی آنتراکنوز انار باعث تخریب میوه های انار قبل و بعد از برداشت محصول می گردد.

علایم این بیماری در همه بخش‌های گیاه می‌تواند دیده شود ولی بیشتر در میوه و برگ‌ها دیده می‌شود. بارندگی و رطوبت زیاد، شرایط مطلوب این قارچ است.

علائم بیماری :

این قارچ‌ها باعث بروز طیف گسترده‌ای از علائم (آنتراکنوز) می‌شوند. علائم پدیدآمده به آب و هوا و بافتی که مورد حمله قرار گرفته بستگی دارند.

لکه‌های کوچک فرورفته‌ای به رنگ‎های مختلف روی برگ‌ها، شاخه‎های کوچک، گل‎ها یا میوه‎های درخت انار ظاهر می‎شود که غالباً با هاله‎ای کمابیش مشخص احاطه شده‌اند.

این لکه ‎ها سپس بزرگ‎تر شده و بصورت ضایعاتی روی برگ‎ها ظاهر می‎شوند بصورتی که می‎توانند بخش زیادی از پهنای برگ‎ها را دربرگیرند.

ضایعات پدیدآمده به رنگ زرد درمی‎آیند و درنتیجه برگ‎های درخت پیش از موعد میریزند.

لکه‎های پدیدآمده روی میوه‎ها به رنگ قهوه‎ای روشن تا قهوه‎ای تیره هستند. این لکه ‎ها در ابتدا مدور هستند ولی با گسترش آلودگی به اشکال نامنظم درمی‎آیند.

میوه ‎ها بعد از مدتی نرم شده و آریل‏های آن به رنگ سیاه یا خاکستری تیره درمی‌آیند و میوه فاسد می‌شود. این میوه‏‌ها آبدار نیستند و به‌اصطلاح آب‌سوخته هستند.

آنتراکنوز همچنین می‎تواند شاخه‎های کوچک و بزرگ را آلوده کند که درنتیجه باعث بروز شانکرها (زغالک- خوره) می‎شود. در این نواحی بافت‎های آلوده فرورفته و دارای لبه‎های آماس کرده هستند.

گاهی عفونت تنه‌ی درخت می‎تواند منجر به ایجاد برش‌های حلقه‎ای روی تنه و زوال درخت شود.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی :

عامل بیماری گیاهی آنتراکنوز انار، قارچ Colletotrichum gloeosporioides می باشد. سرعت گسترش بیماری در شرایط مرطوب و بازه دمایی ٢١ الی ٢٧ درجه سانتی گراد به بالاترین میزان خود می رسد.

زمستان گذرانی عامل بیماری روی برگ ها و میوه های آلوده صورت می پذیرد. باد و باران نقش زیادی در جابجایی عامل بیماری به مناطق عاری از بیماری دارد.

بیماری آنتراکتوز انار

کنترل بیولوژیکی :

قارچ‎های رقابتی آسپرژیلوس فلاووس، هایپوکرا روفا (Hypocrea Rufa)، هایپونکتریا توبرکلاریفورمیس (Hyponectria Tuberculariformis) و نکتریلا مولری (Nectriella Muelleri) عوامل بیولوژیکی شناخته شده برای کنترل این قارچ هستند. فقط قارچ آسپرژیلوس فلاووس یک آنتاگونیست واقعی است. سایر قارچ‎ها انگل یا پاتوژن هستند.

کنترل شیمیایی آنتراکنوز انار

درصورت امکان، رویکردی جامع با راه‎حل‎های پیشگیرانه همراه با درمان‎های بیولوژیکی در نظر بگیرید. زمانی‎که گل‎دهی درخت شروع می‎شود و شرایط محیطی برای رشد قارچ مناسب است سمپاشی پیشگیرانه می‎تواند از گیاه در برابر حمله‌ی قارچ محافظت کند.

در صورت لزوم به تکرار سم‌پاشی، در طول ۱۵ روز با وقفه‌ی چند روزه دوبار سمپاشی کنید.

برای درخت انار فقط قارچ‎کش‎های افشانه‎ای معتبر استفاده کنید. برای جلوگیری از مقاوم شدن قارچ باید از غلظت‌های مخصوصی که در راهنمای قارچ‎کش ذکر شده پیروی کنید. همچنین از قارچ‎کش‎هایی با شیوه‌های عملکردی مختلف استفاده کنید.

راه حل‎هایی برای پیشگیری از بروز آنتراکنوز انار

  • نهال‎های سالم و استاندارد را از منابع معتبر تهیه کنید.
  • درصورت امکان، از گونه‎های مقاوم انار استفاده کنید.
  • برای اطمینان از تهویه‌ی صحیح، درختان را در فواصل مناسب بکارید.
  • زهکشی زمین کشاورزی باید صحیح باشد و از آبیاری هوایی استفاده نکنید.
  • کوددهی را بعد از بازشدن برگ‏‌ها و پایان بارندگی‎های بهاری انجام دهید.
  • برای جلوگیری از تأثیر منفی قارچ روی بازدهی محصول، کوددهی را بصورت صحیح انجام دهید.
  • از سالم بودن خاک و زمین اطمینان حاصل کنید. به‏‌عنوان مثال با کنترل علف‏‌های هرز.
  • از ایجاد آسیب‎های مکانیکی یا فیزیولوژیکی روی گیاه خودداری کنید.
  • برای آگاهی از وجود هرگونه علامت بیماری گیاهان و زمین زراعی خود را، بویژه در دوره‌ی گل‎دهی و رشد میوه‎ها، بررسی کنید.
  • درختان را در زمستان هرس کرده و ابزار هرس‎کاری را ضدعفونی کنید.
  • در فصل رشد و فصل پائیز ترکه‏‌ها و شاخه‏‌های آلوده و برگ‎های ریخته‏‌شده را جمع‌آوری و از زمین کشاورزی بیرون ببرید.
دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

محصولات مرتبط موجود نیست


مطالب مرتبط