مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

بذر پیاز روز کوتاه یا روز بلند ، مسئله این است !

بذر پیاز روز کوتاه یا روز بلند ، مسئله این است !

در زراعت پیاز ، یکی از مهمترین نکاتی که نباید از نظر دور داشت ، طول روز یا همان ساعت وجود نور در روز است که برای داشتن یک محصول مناسب و با کیفیت از درجه اهمیت فوق العاه بالایی برخوردار است . در مقاله حاضر تلاش می شود به اختصار به این مفاهیم اشاره شود .

پیاز یکی از سبزی های مهم و پرمصرف در سفره مردم جهان و از جمله مردم ایران است که ارقام مختلفی از آن با خصوصیات مختلف در کشور کشت می شوند . یکی از مهمترین خصوصیات لازم برای یک زراعت پیاز موفق ، توجه به سازگاری آن بذر با اقلیم و خصوصیات مختلف جغرافیایی همچون فصل مناسب ، دمای هوا و طول روشنایی در روز و ساعات تاریکی در شب است و از آنجایی که فصل ، دمای هوا و طول ساعات روشنایی با یکیدیگر به نوعی همبستگی دارند در بازار کشاورزی برای تقسیم بندی کلی آنها از واژه های روز بلند و روزکوتاه استفاده کرده و این موضوع را به عنوان یم اصل پذیرفته اند که صد البته کاملا هم بر واقعیت میدان کشت مطابقت دارد و ما در این مقال سعی میکنیم به اختصار به آنها بپردازیم .

طول روز و ارقام پیاز !

ارقام پیاز را از نظر فصل کشت و نیاز به نور به سه دسته :

1- روز کوتاه
2-روز متوسط
3-روز بلند
تقسیم می کنند.

ارقام پیاز روز کوتاه 

ارقام پیازی که در عرض های جغرافیایی پایین تر و زمانی که طول روز کوتاه است (در پاییز و زمستان) و رشد غده در آنها بیشتر است را ارقام روز کوتاه می گویند. به عنوان مثال بذر پیاز قرمز پادیس یکی از ارقام روز کوتاه کمپانی روزن سید هلند بوده و مناسب زراعت در مناطق نیمه جنوبی کشور است .
طول روز مناسب جهت رشد ارقام روز کوتاه بین 12-11 ساعت است و این ارقام مناسب استان های جنوبی ایران بوده و در پاییز کشت می شود. همچنین مناطق شمالی تر با زمستان های ملایم هم میتواند جهت کشت این ارقام مناسب باشد. ارقام روز کوتاه در پاییز کشت شده و در تابستان برداشت می شوند.

ارقام پیاز روز بلند

ارقام پیازی که در عرض های جغرافیایی بالاتر و زمانی که طول روز طولانی تر است(تابستان)، رشد غده در آنها بیشتر است را ارقام روز بلند می گویند. طول روز مناسب جهت رشد ارقام پیاز روز بلند بین 16-14 ساعت است و در مناطق شمالی تر و در اوایل بهار کشت می شوند.

ارقام پیاز روز متوسط

برخی از ارقام پیاز را نیز که در بین این دو دسته فوق قرار دارند، ارقام روز متوسط می گویند. طول روز مناسب جهت رشد این ارقام 13-12 ساعت است. این ارقام مناسب کشت در استان های مرکزی و شمالی ایران است و در اواخر زمستان و اوایل بهار کاشته می شوند.

قبل از کشت پیاز باید شرایط آب و هوایی و طول روز در منطقه بررسی شود و باتوجه به شرایط محیطی منطقه رقم مناسب جهت کشت انتخاب گردد. اگر نیاز نوری پیاز مورد توجه قرار نگیرد و به عنوان مثال پیاز های روز کوتاه را در فصل بهار و در مناطق شمالی و مرکزی ایران کاشته بکاریم، غده ها کوچک مانده و به اندازه کافی رشد نمی کنند. همچنین اگر ارقام روز بلند در فصل پاییز در استان های جنوبی کشور کاشته شوند، غده ها به اندازه کافی رشد نخواهند کرد.

دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

نمایندگی خرید و قیمت بذر پیاز زرد هیبرید شوگان روزنسید
راهنمای خرید و بهترین قیمت بذر پیاز سفید وایت گرانو
نمایندگی خرید و قیمت بذر پیاز سفید هیبرید ماهور هلند زادن قوطی 500 گرمی
راهنمای خرید و بهترین قیمت بذر پیاز زرد تگزاس ارلی گرانو
بذر پیاز قرمز پادیس | نمایندگی خرید و قیمت بذر پیاز قرمز پادیس روزن سید هلند

مطالب مرتبط

مقاله مرتبط موجود نیست