مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

بهترین کود کامل خارجی | با کود کامل کوکولی ، از هر کود کامل دیگه ای بی نیاز میشی ،مگه داریم !

بهترین کود کامل خارجی | با کود کامل کوکولی ، از هر کود کامل دیگه ای بی نیاز میشی ،مگه داریم !

کود کامل کوکولی ، از بهترین کودهای کامل خارجی موجود در بازار کشاورزی کشور است که علاوه بر در اختیار قرار دادن عناصر ضروری پر مصرف موسوم به NPK به همراه ترکیبی از عناصر میکرو ضروری ، پروتئین حلزون ، اسید فولیک ، عصاره جلبک دریایی و ... می تواند با بهبود و اصلاح بافت خاک و تعدیل PH آن ، جذب عناصر فوق را افزایش داده و همزمان محیط مناسبی را برای بهبود عملکرد مکانیزمهای غذا ساز گیاهی فراهم نماید .

هنگامی که صحبت از کود کامل می شود اولین چیزی که به اذهان متبادر می شود ترکیبات کودی حاوی نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند که کشاورزان و کارشناسان کشاورزی آنها را به نام کودهای کامل ماکرو و یا NPK می شناسند .

اما با پیشرفت فن آوری و تکمیل پروسه های غنی سازی و بهینه سازی مکمل های غذایی در کشاورزی ، کودهایی با تکنولوژی های جدید تولید و به بازار کشاورزی عرضه شده است که فراتر از یک کود معمولی NPK  عمل کرده و دارای خواص و ویژگیهایی هستند که مزیت رقابتی فوق العاده ای برای آنها نسبت به سایر اجداد نسل های قبل این کودها برایشان به ارمغان آورده است که یکی از پیشرفته ترین و کاربردی ترین این کودها کود کامل کوکولی محصول کمپانی شان دنگ چین است .

کود کوکولی علاوه بر داشتن عناصر ماکرو مورد نیاز گیاه ، دارای مواد ، خواص و ویژگیهای منحصر به فردی نیز هست که هم در تامین نیازهای ضروری تغذیه ای گیاه و هم بر تسهیل جذب عناصر و بهبود شرایط فیزیکی و شیمیایی زمین زراعی تاثیرات غیر قابل انکاری دارند تا حدی که آنرا شایسته عنوان بهترین کود کامل خارجی دانسته اند.

علاوه بر اینها باید گفت این کود دارای خواص بی نظیری هم هست که از مهمترین ویژگی های منحصر به فرد و بدون رقیب آن خاصیت تنظیم کنندگی PH  خاک است که این عمل تاثیر فوق العاده ای بر روی عملکرد صحیح جذب مواد مغذی آن توسط ریشه ها دارد . این کود کامل چینی با تعدیل PH خاک با هر درجه ای که باشد در محدود 6.5 تا 7 محیطی فوق العاده مناسب برای کارآمدی کود کوکولی فراهم می آورد . 

کود کامل کوکولی چیست ؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد ، کود کوکولی (COCOLY Complete Fertilizer) از دسته کودهای کامل یا NPK به شکل گرانول و با قابلیت انحلال 100 درصدی در آب است که این خاصیت سبب بالا رفتن تنوع در شیوه های استفاده از این کود کامل در اراضی کشاورزی شده است به طوری که کود کامل کوکولی را هم می توان به شکل گرانوله و به روش مکانیزه و به شکل یکنواخت در زمین توزیع نمود و هم به شکل کاملا محلول در آب آبیاری در روش تزریقی در آبیاری قطره ای و هم به همراه آب آبیاری در شیوه های سنتی از آن بهره گرفت .

اما آنچه در بالا درباره کود کامل کوکولی گفته شد همه ماجرا نیست و کود کوکولی همانطور که در تصویر گرافیکی (1-1) نیز مشخص است ، علاوه بر عناصر ماکرو دارای کمپلکسی از عناصر میکرو ، باکتریهای مفید و مواد دخیل در بالانس PH خاک و همزمان کمک به جذب با کیفیت تر عناصر اصلی و سایر مواد مفید و دخیل در رشد و فرآیندهای غذاساز گیاه است که این خصوصیات بهترین کود کامل خارجی را از سایر هم گروه ها متمایز کرده است که در ادامه مقاله حاضر به آنها پرداخته خواهد شد. 

ترکیبات کود کامل کوکولی 

برای درک مکانیزم عمل و نحوه تاثیر گذاری کود کوکولی ، می بایست ایتدا ترکیبات موجود در آن را شناخت تا بر این اساس بتوان به کارکردها و خواص آن بیشتر پی برد . در نمودار گرافیکی (1) به طور مفصل به توضیح ترکیب عناصر موجود در کود کامل کوکولی اشاره شده است .

ترکیبات موجود در کود کامل کوکولی

نمودار (1) گرافیکی آنالیز ترکیبات موجود در کود کوکولی

میزان و نقش عناصر ماکرو و میکرو در بهترین کود کامل خارجی

همانطور که در نمودار گرافیکی (1) نیز به وضوح مشهود است ، کود کوکولی دارای 23% عناصر ماکرو (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم ) به همراه 0.5% عناصر میکرو موثر و بسیار ضروری در رشد گیاه است که مهمترین این مواد مغذی میکرو عبارتند از آهن (Fe)، بور (B)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، مس (Co)، مولیبدن (Mo) و بور هستند که این عناصر میکرو برای انتقال کربوهیدرات ها از طریق سیستم آوندی گیاه برای کمک به تشکیل و پر کردن میوه ها و دانه ها نقش حیاتی و کلیدی ایفا میکنند . عنصر بسیار مهم بور (B) نیز در این میان عنصری حیاتی برای بقای زندگی میکروبی و میکروارگانیزمهای مفید در خاک می باشد که در ترکیب این بهترین کود کامل خارجی به میزان لازم موجود است .

باکتری های مفید در کود کامل کوکولی و وظایف آنها 

در ترکیب کود کوکولی 2 نوع باکتری با نامهای باسیلوس سابتیلیس و باسیلوس سرئوس وجود دارند که مهمترین بخش های این کود بی نظیر را تشکیل می دهند به طوری که این کود بدون این دو نوع باکتری در انجام وظایف و ماموریتهای که برایش تعریف شده نا کام مانده و به اهداف خود نخواهد رسید ! اما این باکتریهای مهم چه می کنند و چه وظایفی بر عهده دارند ؟ 

این دو باکتری مفید نقش های متعددی برای عملکرد صحیح سیستم ها و چرخه های طبیعی گیاهان بازی می کنند . ترکیبات حاوی این باکتریها می‌توانند مواد فعالی را تولید کنند که سیستم‌های دفاعی گیاه را به طور فزاینده ای فعال کرده و ایمنی محصول و مقاومت ها را در برابر بیماری‌ها افزایش دهند به نحوی که استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را به میزان محسوسی کاهش داده یا حذف کنند.

این باکتریها می تواند رشد گیاه را تقویت کرده ، از بیماری ها جلوگیری و در برابر آنها مقاومت کنند و سیستم های تدافعی گیاهان را وادار به تولید مقاومت سیستمیک اکتسابی کنند. همچنین می توانند فسفر خاک را حل کرده و تثبیت نیتروژن را در گیاه تقویت و سیدروفورهایی تولید کند که رشد آن را تقویت کرده و رشد پاتوژن ها را سرکوب کنند .

این باکتریها می توانند کیفیت خاک را از طریق فرایندهایی که در نهایت به تنظیم PH خاک در محدوده 6-7 می انجامند بهبود بخشیده و ازین رهگذر رشد محصول را با افزایش هوموس و محتوای کربن خاک افزایش دهند و به عنوان جایگزینی برای محرک های رشد در غذای حیوانات استفاده شوند.

این دو باکتری می توانند تحمل انواع تنش ها را در گیاهان افزایش دهند. همچنین می توانند به عنوان یک عامل کنترل زیستی در برابر قارچ های بیماری زا عمل کرده و با تولید متابولیت های ثانویه ، انواع بیماری ها را سرکوب و کنترل کنند.

نقش فولویک پتاسیم در ترکیب کود کوکولی 

فولویک پتاسیم در ترکیب این بهترین کود کامل خارجی ، یک ترکیب مولکولی خالص نیست، بلکه یک ساختار درشت مولکولی با ترکیب بسیار پیچیده و ناهمگن است که علاوه بر داشتن محتوای مناسبی از پتاسیم و فولویک اسید ، ترکیبی از تقریباً تمام اسیدهای آمینه، نیتروژن، فسفر، آنزیم های مختلف، کربوهیدرات ها (الیگوساکاریدها، فروکتوز و غیره) پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک، اسید هیومیک و VC، VE است .

علاوه با موارد گفته شده در بالا این ترکیب استثنایی کمک شایانی به بهینه شدن جذب فسفر از طریق ریشه ها و برگها می نماید و این فرایند را در جهت افزایش مقاومت گیاه به انواع تنش ها خصوصا تنش های گرمایی و خشکی انجام می دهد و از سوی دیگر با سرکوب تجمع پتاسیم در سلولهای برگی مانع باز ماندن دریچه ها و روزنه های تعریق گیاه شده و از این رهگذر سبب کاهش از دست دادن رطوبت گیاه شود .

همچنین فولویک پتاسیم نقش بسزایی در کنترل PH خاک داشته و استفاده از آن در خاکهای با خاصیت قلیایی یا اسیدی نامتعارف سبب تنظیم PH خاک بستر و محیط کشت در محدوده مجاز (7-6) برای فعالیت طبیعی گیاهان می شود وجود فولویک پتاسیم از اصلی ترین عناصر حاضر در این کود کامل جهت تنظیم PH بستر کشت محسوب می شود .

نقش ملاس موجود در ترکیب کود کامل کوکولی 

یکی از ترکیبات دیگر موجود در کود کوکولی وجود ملاس فرآیند شده در ساختار آن است که دارای خواص فراوانی است اما اگر بخواهیم نقش ملاس را در ترکیب کود کوکولی توضیح دهیم مهم ذکر این موضوع است که ملاس حاوی قند است و قند قابل تخمیر از ترکیبات پیش نیاز و بسیار ضروری برای فعالیت و تکثیر باکتریهای مفید موجود در خاک و میکروارگانیزمهای دخیل در فرآوری و آماده سازی بستر کشت هستند و ماده مغذی تمام آنها قند است که ملاس این ترکیب مغذی را در اختیار آنها قرار می دهد.  

کود کامل کوکولی

تصویر (1) نقش PAS در ترکیب بهترین کود کامل خارجی

مکانیزم عملکرد کود کوکولی

کود کوکولی با خواصی که در بالا بدان اشاره شد در سال 2013 در آکادمی ملی علوم کشاورزی چین ساخته شد . این کود ماده بسیار اثر بخشی دارد که پایه آن در عصاره حلزون است اما این ماده اکنون از گیاهی به نام لگومینوزا تولید و استخراج شده که به اختصار PAS نامیده می شود  و در ساختار این کود به کار گرفته شده است ، بسیاری از خواص اعجاب انگیز بهترین کود کامل خارجی مربوط به PAS است .

وظایف PAS در ساختار کود کوکولی 

 1 – PAS در ساختار کود کوکولی تاثیر فوق العاده زیادی داشته و باعث می شود مواد غذایی به سرعت جذب و مورد استفاده گیاهان قرار گیرند، همچنین این ماده  آب میان بافتی گیاه را حفظ کرده و راندمان کود را بهبود معنا داری می بخشد.

2 – بهترین کود کامل خارجی ، بازسازی سلولی و عملکرد فیزیولوژیکی گیاه را فوق العاده بهبود بخشیده و سبب تولید عوامل فعال غیر اختصاصی در گیاه می شود که تعادل منابع داخلی گیاه را تنظیم می کند.

3 – محافظت از مواد ضروری مولکولی  ، این کود مجموعه ای از آنزیم ها را در خود دارد که در طی فرآیندی به مواد شیمیایی پایه ای در گیاه تبدیل شده و به طور موثری باعث تولید پروتئین مقاوم دفاعی در گیاهان می شود که این خاصیت سبب بهبود استقامت گیاهان در برابر آسیب آفات و بیماری ها می شود.

 4 – کود کوکولی پس مانده های مفید حاصل از فعالیت میکروارگانیسم ها را در خاک افزایش داده و محیط خاک را جهت عملکرد بهینه گیاهان بهبود می بخشد و به سخت شدن خاک و حل مشکلات ناشی از عدم تعادل اسید و باز در خاک کمک شایانی می کند.

بهترین زمان مصرف کود کامل کوکولی 

برای عملکرد و باردهی بهتر گیاه، دانستن بهترین زمان استفاده از این بهترین کود کامل خارجی لازم و ضروری است. در واقع زمان استفاده از این کود باید به صورتی باشد که عناصر موجود در کود به صورت مداوم در اختیار گیاه قرار بگیرند. زمان استفاده از انواع مختلف این کود مغذی در چرخه زندگی گیاهان مختلف، متفاوت است. در حقیقت می‌توان گفت که زمان استفاده از کودهای کامل به مقدار و درصد عناصر تشکیل‌دهنده آنها بستگی دارد.
لازم به ذکر است که گرانوله و یا پودری بودن کود در زمان مصرف آن هیچ تاثیری نخواهد داشت. علاوه بر این‌ها بهتر است بدانید که کود کوکولی باید به مقدار مناسب و در زمان مصرف خود، مورد استفاده قرار بگیرد. در غیر این صورت ممکن است به گیاه آسیب وارد گردد.
به عنوان مثال اگر گیاه شما از جمله گیاهان گلدار است، کوددهی باید قبل از گلدهی آن صورت بگیرد. در گیاهانی که فاقد گل هستند نیز می‌توانید در تمامی مراحل رشد آن‌ها از کود کامل برای تغذیه و محافظت از گیاه استفاده نمایید. در ادامه قصد داریم زمان استفاده از کود کامل را در مراحل مختلفی از رشد مورد بررسی قرار دهیم.

مرحله اول (تقویت ریشه‌زایی)

همانطور که می‌دانید یک گیاه سالم محتاج داشتن ریشه‌های قوی است در نتیجه قبل از هرچیزی باید ریشه‌های گیاه تقویت گردد. از این رو در مرحله رشد ریشه، لازم است از کود کوکولی که دارای مقادیر مناسبی از فسفر قابل جذب است استفاده گردد. چرا که فسفر علاوه بر افزایش جذب مواد غذایی، به تقویت ریشه‌زایی نیز کمک می‌کند. بهترین زمان استفاده از این بهترین کود کامل خارجی برای ریشه زایی درختان، بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی و برای گیاهان بعد از ۴ یا ۵ برگی شدن می‌باشد.

مرحله دوم (افزایش رشد رویشی)

گیاه در دومین مرحله از رشد خود، نیاز دارد شاخ و برگ خود را افزایش دهد. رشد رویشی باعث افزایش فتوسنتز و افزایش برگ‌های جوان خواهد شد. پس بهترین زمان استفاده از کود کوکولی در این مرحله، هنگام رشد رویشی می‌باشد.

مرحله سوم (قبل از برداشت)

در این مرحله از رشد، گیاه به تمامی عناصر محرکه رشد نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که این مرحله از کود دهی پیش‌ نیاز مرحله بعد یعنی مرحله برداشت محصول می‌باشد. در واقع زمان استفاده از این کود کامل در مرحله سوم از رشد گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید در زمان مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.

مرحله چهارم (برداشت محصول)

آخرین دوره استفاده از این بهترین کود کامل خارجی برای یک گیاه، مرحله برداشت محصول است. در این مرحله برای درشت شدن و رنگ‌ اندازی محصولات، بهتر است از کود کامل با درصد مناسب پتاسیم استفاده شود ، در ترکیب بهترین کود کامل خارجی این وظیفه توسط فولویک پتاسیم انجام می شود . بهترین زمان استفاده از کود کوکولی در این مرحله، قبل از رنگ‌ اندازی میوه‌ها و حدود دو هفته قبل از برداشت محصول می‌باشد.

خرید کود کامل کوکولی با قیمت مناسب !

یکی از چالش های خرید کود کامل کوکولی در بازار ، پیدا کردن کود کوکولی با قیمت مناسب و کیفیت تاثیر گذاری بالا است . شما کشاورز گرامی می توانید برای خرید کود کامل کوکولی با قیمت مناسب با شماره های 09120436890 - 09195900952 تماس حاصل فرمائید.

قیمت کود کامل کوکولی

همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد کود کامل کوکولی ، یکی از کودهای کامل وارداتی به کشور است ، بنابراین قیمت کود کامل کوکولی نیز تابعی از نرخ روز ارزهای معتبر کشور است و در شرایط نوسان نرخ ارز ممکن است به دلیل تغییرات طبیعی آن قیمت کود کامل کوکولی نیز تغییراتی را تجربه کند . بنابراین لازم است قبل از هر گونه خرید قیمت کود کامل کوکولی را با تامین کننده محترم آن هماهنگ فرمائید .

دیدگاه ها

saeid میگه:

سلام.واقعا حرف نداره و کود خوبیه

سارا کمالی میگه:

از کجا میشه تهیه کرد ؟شما دارید ؟

مجید ضیایی میگه:

با این شماره ها هماهنگ کنید 09120436890 09195900952

کواری میگه:

قیمتش چنده ؟

رامشینی میگه:

کود کوکولی رو استفاده کردم دفعه اولم بود توصیه میکنم با سولوپتاس استفاده بشه خیلی عالی جواب داد برای ذرت
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

بهترین کود کامل خارجی|کود کامل کوکولی،رشد انفجاری،تنظیم PH خاک،ضمانتی اصل
کود ریز مغذی استیم سیف | نمایندگی خرید و قیمت کود ریز مغذی استیم سیف 1 لیتری
خرید و قیمت کود مایع کلسیمی مینوکاب کمپانی بیوفیلد اسپانیا
کود مایع بیوفیلد ارگان|نمایندگی خرید و قیمت کود مایع بیوفیلد ارگان 5 لیتری
نمایندگی خرید و قیمت کود فسفر مایع معجزه گر 20 لیتری

مطالب مرتبط