مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

اهمیت استفاده از کود فسفر در ذرت

اهمیت استفاده از کود فسفر در ذرت

فسفر از جمله عناصر ضروری برای رشد و نمو ذرت است. کود فسفره به صورت فسفات آمونیوم یا سوپر فسفات تریپل مصرف می شود. این عنصر نقش حیاتی در فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی گیاه ایفا می‌کند. کودهای فسفره به اشکال مختلفی مانند سوپر فسفات ساده، سوپر فسفات تریپل، فسفات آمونیوم و ... در بازار موجود هستند. انتخاب نوع کود به عوامل مختلفی مانند نوع خاک، میزان کمبود فسفر و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

اهمیت کود فسفر در ذرت

یکی از مهم‌ترین کودهایی که در برنامه کودی ذرت نقش اساسی دارد کود فسفر برای ذرت است. فسفر مایع برای ذرت نقش مهمی در رشد سالم گیاه ذرت دارد و در بسیاری از عملکردهای متابولیک و در واکنش‌های انرژی، مانند فتوسنتز و تنفس ذرت تأثیر مثبت دارد.

ذرت بیشترین میزان فسفر (حدود 60 تا 70 درصد) مورد نیاز خود را از زمان تلقیح تا زمان تشکیل دانه جذب می کند. مصرف فسفر بر اساس آزمون خاک می باشد. حد بحرانی فسفر برای 15 میلی گرم - ذرت در مناطق مختلف متفاوت بوده و بین 18 بر کیلوگرم می باشد. به ازای تولید هر تن ذرت بین 3 تا 4 کیلوگرم فسفر از خاک برداشت می شود .

علائم کمبود فسفر در ذرت

 

ارغوانی شدن حاشیه برگهای گیاه ذرت در اثر کمبود فسفرشکل (1) ارغوانی شدن حاشیه برگهای گیاه ذرت در اثر کمبود فسفر


فسفر (رنگ برگ ها سبز تیره و گاهی ارغوانی شده، ساقه ها نیز به رنگ ارغوانی در آمده، و بوته ها کوتاه می مانند )، معمولاً در گیاه 40-20 روز بعد از سبز شدن ظاهر می گردد شکل (1).

چگونگی کنترل کمبود فسفر در گیاه ذرت

یکی از راه های کنترل کمبود فسفر در ذرت استفاده از کود فسفر مایع معجزه گر  می باشد ، امروز در سطح وسیعی از مزارع بزرگ و کوچک کشور مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته و نتایج بسیار مطلوب و رضایت بخشی در میزان و کیفیت تولید و ماندگاری و دوام محصول از طریق تحریک راه اندازی سیکلهای طبیعی گیاه و بهینه سازی آنها فراهم آورده است .

چرا باید از کود فسفر مایع معجزه گر برای ذرت استفاده نماییم؟

فسفر در کنار نیتروژن و پتاسیم، یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه ذرت است که به رشد ریشه، بلوغ گیاه و رشد بذر ذرت کمک می‌کند. ذرت به کمک فسفر موجود در کود فسفر مایع می‌تواند از انرژی برای تنظیم فرآیندهای فتوسنتزی استفاده کند و همچنین انرژی اضافه را ذخیره نماید.

مصرف کود فسفر مایع معجزه گر برای ذرت، باعث افزایش رشد ریشه، استحکام بیشتر ساقه، بهبود کیفیت محصول، بلوغ یکنواخت و زودتر ذرت و تولید دانه‌های بیشتر می‌شود.

فسفر به اشکال مختلفی در خاک وجود دارد؛ اما باید محلول در خاک باشد تا ذرت آن را جذب کند به همین منظور استفاده از فسفر مایع برای ذرت توصیه می‌شود. اگر PH خاک بین 6 و 7 باشد، فسفر بیشتر در دسترس گیاهان از جمله ذرت قرار می‌گیرد.

نقش فسفر در گیاه ذرت

  • رشد ریشه: فسفر به توسعه سیستم ریشه‌ای قوی و گسترده کمک می‌کند. ریشه‌های قوی‌تر توانایی جذب بهتر آب و مواد مغذی از خاک را دارند.
  • تولید انرژی: فسفر در انتقال انرژی در سلول‌های گیاهی نقش اساسی دارد. این عنصر به تولید ATP کمک می‌کند که به عنوان واحد پول انرژی در سلول‌ها شناخته می‌شود.
  • توسعه دانه: فسفر برای تشکیل و پر شدن دانه‌ها ضروری است. این عنصر در انتقال مواد مغذی به دانه‌ها و افزایش وزن و کیفیت آن‌ها نقش دارد.
  • تقویت ساقه و برگ: فسفر به تقویت ساقه و برگ‌ها کمک می‌کند و گیاه را در برابر عوامل استرس‌زا مقاوم‌تر می‌کند.
  • تسریع بلوغ: فسفر به تسریع فرآیند بلوغ گیاه کمک می‌کند و باعث زودرس شدن محصول می‌شود.

بهترین زمان و روش مصرف کود فسفر برای ذرت

  • قبل از کاشت: بهتر است کود فسفر قبل از کاشت به خاک اضافه شود تا به خوبی با خاک مخلوط شود و در دسترس ریشه‌های گیاه قرار گیرد.
  • در زمان کاشت: می‌توان کود فسفر را در خط کشت و همراه با بذر اضافه کرد.
  • آبیاری: پس از مصرف کود، آبیاری مناسب به جذب بهتر فسفر توسط گیاه کمک می‌کند.
دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

بهترین بذر ذرت سوپر شیرین | نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت سوپر شیرین اینویکتوس
بذر ذرت سوپر شیرین رویال اسلویس RS360|با کیفیت ترین بذر ذرت شیرین در ایران،تضمین شده
نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت شیرین بالاتون رویال اسلویس | بذر ذرت شیرین بالاتون
بهترین بذر ذرت شیرین | نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت شیرین گابریل هیبرید آلمانی
نمایندگی خرید و قیمت کود فسفر مایع معجزه گر 20 لیتری

مطالب مرتبط