مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

تاثیر کود اوره برای ذرت

تاثیر کود اوره برای ذرت

مصرف کود اوره برای ذرت جهت فتوسنتز و سبزینگی گیاه ضروری است. PH کود اوره برای ذرت خنثی بوده و برای خاک و محصولات کشاورزی مثل ذرت بی‌خطر است. اوره در خاک تجزیه می‌شود و یون آمونیوم را آزاد می‌کند. آمونیوم توسط ذرت از طریق ریشه جذب می‌شود.

 

تاثیر کود اوره برای ذرت

کود اوره برای ذرت یک کود آلی پایدار به شمار می‌رود که علاوه بر تامین نیتروژن مورد نیاز ذرت باعث بهبود ساختار خاک و ثمردهی بیشتر ذرت می‌شود. کود اوره برای ذرت انحلال‌پذیری بالایی دارد و علاوه بر روش خاکی از طریق برگ‌های ذرت نیز قابل جذب است.

ذرت از جمله محصولات زراعی است که به عناصر غذایی موجود در خاک سریعاً عکس العم ل نشان می دهد . سرعت رشد نسبتا بالای این گیاه، سبب جذب زیاد عناصر غذایی و واکنش سریع آن به کمبود مواد غذایی است.

ازت یکی از عناصر اصلی و مورد نیاز برای رشد ذرت محسوب می شود. تعداد بلال ، تعداد ردیف دانه در بلال، تعداد دانه در ردیف ، اندازه دانه ها و میزان پروتئین دانه همگی تحت ازت در مراحل مختلف رشد ذرت است . جذ ب نیتروژن از خاک در تمام مراحل رشد گیاه صورت می گیرد، ولی در مراحل اولیه رشد مقدار جذب آن کمتر است. در زمان ظهور گل های نر و ماده جذب نیتروژن به حداکثر می رسد و بعد از مرحله گل دهی مجدداً جذب آن کاهش می یابد . کمبود ازت در مراحل اولیه (ارتفاع بوته 20-30 سانتیمتر) بر روی تعداد ردی ف دانه تاثیر منفی دارد و در صورت کمبود شدید، بلال تشکیل نمی گردد .
افزایش نیتروژن در مراحل بعدی نم ی تواند تاثیر منفی مراحل اولیه را جبران کند . کمبود مداوم و طولانی نیتروژن عملکرد دانه را تا می زان 70 درصد کاهش خواهد داد. بنابراین، ازت باید در مراحل حساس رشد گیاه که بیشترین مقدار جذب را دارا است ، مصرف نمود. برای تولید هر تن ذرت تقریبا بین 15 تا 17 کیلوگرم نیتروژن مصرف می شود .

اهمیت کود اوره برای ذرت

نیتروژن یکی از عناصر مهم و بسیار حیاتی جهت رشد ذرت به شمار می آید تا جایی که بدون وجود آن ذرت نمی تواند رشد کند. نیتروژن عامل اصلی فتوسنتز در گیاه ذرت می باشد و با افزایش دادن میزان پروتئین در آن رشد و جوانه زنی ذرت را افزایش می دهد. وجود نیتروژن به حدی برای ذرت مهم بوده که کمبود آن می تواند سبب بروز بیماری های مختلفی در آن گردد، بنابراین کودهای نیتروژن دار از مهمترین کودهای ذرت هستند که به هیچ وجه نباید در برنامه کود دهی آن نادیده گرفته شود.


شکل شماره (1) علائم کمبود نیتروژن را در برگهای گیاه ذرت نشان میدهد.

شکل (1) زردی و خشکیدگی برگ های پایین تر گیاه  ذرت در اثر کمبود ازت.

شکل (1) زردی و خشکیدگی برگ های پایین تر گیاه ذرت در اثر کمبود ازت

 

نحوه مصرف کود نیتروژن

مقدار مصرف نیتروژن در هر منطقه بر اساس آزمون خاک و با توجه به مواد آلی خاک تعیین و مصرف میگردد.

میزان جذب نیتروزن در اوایل رشد ذرت ناچیز است و نیتروژن به دلیل محلول بودن سریع از دسترس گیاه خارج میشود، بنابراین باید کود ازت به صورت تقسیطی استفاده شود. ازت با دو تقسیط (یک دوم در زمان کاشت، یک دوم 6 برگی ) و یا سه تقسیط (یک سوم در زمان - در مرحله 7 6 برگی و یک سوم قبل از - کاشت، یک سوم در زمان 7 ظهور گل آذین نر به صورت محلول در آب آبیاری ) به کار برده میشود.

 

دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

بهترین بذر ذرت سوپر شیرین | نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت سوپر شیرین اینویکتوس
بذر ذرت سوپر شیرین رویال اسلویس RS360|با کیفیت ترین بذر ذرت شیرین در ایران،تضمین شده
نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت شیرین بالاتون رویال اسلویس | بذر ذرت شیرین بالاتون
بهترین بذر ذرت شیرین | نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت شیرین گابریل هیبرید آلمانی

مطالب مرتبط