مقالات آموزشی

دسته بندی مطالب

تبلیغات مطالب

آفت کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

آفت کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

آفت کرم ساقه خوار اروپایی ذرت در حال حاضر مهمترین آفت ذرت در مناطق ذرت کاری شمال و شمال غرب کشور می باشد. ساقه خوار اروپائی ذرت در این مناطق سه نسل در سال دارد که نسل اول را روی گندم و نسل های دوم و سوم را روی ذرت می گذراند.

آفت کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

کرم ذرت اروپایی ( Ostrinia nubilalis )، همچنین به عنوان کرم ذرت اروپایی یا پرنده اروپایی شناخته می شود، پروانه ای از خانواده Crambidae است . این آفت غلات، به ویژه ذرت ( Zea mays ) است. این حشره بومی اروپا است و در اصل به انواع ارزن از جمله ذرت جارو آلوده می شود .

حشره خوار اروپایی ماده به رنگ قهوه ای مایل به زرد روشن با نوارهای تیره، نامنظم و مواج در سراسر بال ها است. نر کمی کوچکتر و تیره تر است.

کرم‌های کرم‌خوار ذرت‌خوار اروپایی با جویدن تونل‌ها از طریق بسیاری از قسمت‌های گیاه به ذرت آسیب می‌رسانند که منجر به کاهش عملکرد کشاورزی می‌شود.

حشره کامل کرم ساقه خوار اروپایی

نحوه خسارت آفت کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

آسیب عمده به ذرت مزرعه، تونل زدن ساقه است که رشد گیاه را مختل می کند و عملکرد بالقوه را کاهش می دهد. لاروهای نسل دوم باعث کاهش عملکرد بیشتر از ساقه های شکسته و  افتاده می شوند.

لارو این حشره پس از خارج شدن از تخم، و مختصری تغذیه از سطح برگ، ساقه را سوراخ نموده و سپس ایجاد کانال می نماید که سبب کاهش استحکام ساقه می شود. این لارو علاوه بر ساقه از بلال نیز تغذیه میکند.

 

 

شما می توانید انواع بذر ذرت از قبیل بذر ذرت آمریکایی دکالب 7240 ، اگروئست HADIL ، ذرت سوپر شیرین رویال اسلویس RS360 ، ذرت سوپر شیرین اینویکتوس ، مای رقم 73MAY81 اگروئست را از مجموعه ما در شبکه آفتاب تهیه کنید.

 

کنترل آفت کرم ساقه خوار اروپایی ذرت


کنترل زراعی

  •  برداشت سریع مزارع گندم آلوده به آفت که در جوار مزارع ذرت قرار دارند.
  •  برداشت به موقع و سریع مزارع ذرت
  •  برداشت ذرت حتی الامکان نزدیک به سطح زمین
  •  استفاده از ساقه خردکن پس از برداشت ذرت
  •  چرانیدن بقایای مزرعه پس از برداشت
  •  حذف بقایا و کاه و کلش ذرت پس از برداشت
  •  شخم عمیق مزرعه پس از برداشت ذرت
  •  حذف علف های هرز میزبان آفت در حاشیه مزارع

کنترل شیمیائی

با توجه به رفتار حشره و نحوه خسارت کرم ساقه خوار، مبارزه شیمیائی با این آفت مشکل است . لاروهای آفت پس از تفریخ از تخم پس از مدت کوتاهی وارد ساقه ذرت می شوند. بنابراین، چنانچه جمعیت آفت در حد خسارت  اقتصادی باشد (مشاهده یک دسته تخم روی 12-10 درصد از بوته های ذرت و یا وجود 1/5-1  لارو در هر بوته)، میتوان با استفاده از سموم توصیه شده اقدام به مبارزه نمود .


چنانچه از سموم نامناسب و با کیفیت پائین استفاده شود، مبارزه شیمیائی مؤثر واقع نخواهد شد. در مبارزه شیمیائی زمان مناسب مبارزه، کیفیت سم مصرفی و سرعت عمل

بسیار مهم است.


نوع سم : توصیه های مؤسسه گیاه پزشکی و سازمان حفظ نباتات در نظر گرفته شود.

 

دیدگاه ها
نظری برای این محصول ثبت نشده است
ایجاد دیدگاه جدید

محصولات مرتبط

بهترین بذر ذرت سوپر شیرین | نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت سوپر شیرین اینویکتوس
بذر ذرت سوپر شیرین رویال اسلویس RS360|با کیفیت ترین بذر ذرت شیرین در ایران،تضمین شده
نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت شیرین بالاتون رویال اسلویس | بذر ذرت شیرین بالاتون
بهترین بذر ذرت شیرین | نمایندگی خرید و قیمت بذر ذرت شیرین گابریل هیبرید آلمانی

مطالب مرتبط